poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Wypadek promu / Ferry Collision



Trzy dni temu po całych Filipinach obiegała tragiczna wiadomość. To kelejna kolizja na morzu. Tym razem zderzył się prom pasażerski i statek towarowy. 58 osób zginęło, a 62 są zaginione.
Dzisiaj doszła do nas nastepna smutna informacja, że akcja ratunkowa została wstrzymana. Nie ma już więc nadziei na odnalezienie żywych rozbitków.
Prom MV Thomas Aquinas z 723 pasażerami i 118 członkami załogi na pokładzie zderzył się z większą jednostką, statkiem towarowym Sulpicio Express 7 w pobliżu Cebu City. Po zderzeniu prom przechylił się i utonął w ciagu zeledwie 30 minut. To wielki statek, mający 138 m długości. Pasażerowie zostali zaskoczeni na śpiąco przez wpływającą do środka wodę z wielką silą. Wielu z nich nie zdążyło uciec.
Wypadek ten zdarzył się w piątek (16 sierpnia) o 9tej wieczorem na wodach kanału Mactan, 2 mile od portu w Cebu City.
Podróże promami pomiędzy wyspami na archipelagu filipinskim są bardzo popularne. To najbardziej ekonomiczna droga transportu. Wiekszość z ludzi nie stać na samolot. Ja sam korzystam z tego środka transportu czesto.
Niestety wypadki na wodach filipińskich zdarzają się często z powodu częstych sztormów, złej konserwacji łodzi i lekceważenia przepisów bezpieczeństwa. Niemalże co roku, słyszy się o jakimś wypadku i zaginięciach. Zastanawiam się, dlaczego jest tak wiele wypadków. Dlaczego firmy przewoźnicze dostają ponownie licencję, mimo wielkich zaniedbań i katastrof? Co robi w tej sprawie rząd?
I tak dla przykladu podam, że w grudniu 1987 roku, na oblewającym od południa filipińską wyspę Luzon Morzu Sibuyan, zatonął po zderzeniu z tankowcem prom Dona Paz, na którym zginęło 4375 ludzi. Była to największa, pod względem liczby ofiar, katastrofa morska w czasach pokojowych.
Dona Paz należał do tego samego armatora, który jest właścicielem Sulpicio Express 7.
Zostawiam to bez dalszego komentarza. 





Three days ago we got very sad news in the Philippines. A ferry collided with a cargo ship. At least 58 people have died and around 62 are missing.

Today we got information that Philippine rescuers were called to suspend a search. No more hope for those who are missing. It means that total number of dead roused to 120.

The passenger ship -- MV St. Thomas Aquinas with 723 passengers and 118 crew members -- was coming from nearby Butuan City and the cargo ship -- the Sulpicio Express 7, which had about 20 people aboard -- was leaving Cebu for the province of Davao in Mindanao.

The collision occurred around 9 p.m. Friday (August 16) in the Mactan Channel about 2 miles northwest of Cebu City, the capital of Cebu province.

The passenger ferry (138-meter long) sank within 30 minutes. Many people were surprised by flowing water while sleeping or resting in the cabins. That’s way many of them were trapped and died inside the ship. 

Ferries are one of the main modes of transport across the archipelago of more than 7,100 islands, particularly for the millions of people too poor to fly. I take the ferry frequently when I travel to Cebu.


But sad to say that the sea accidents are common, with poor safety standards, lax enforcement, and overloading typically to blame. A company whose cargo ship was involved in the Philippines' latest ferry disaster confirmed Saturday its vessels were involved in four other tragedies that claimed more than 5,000 lives between them. Why the company is still allowed to operate and navigate throughout the country? What does government do about it? Why do they get the license again and again? 

Below are a few (out of many) examples of collisions and sea disasters in the Philippines:

June 14, 2013: Seven people are killed when the Lady of Mount Carmel ferry mysteriously sinks near the central island of Masbate · June 12, 2012: A storm capsizes a wooden-hulled ferry off the Coast of Palawan Island, killing at least seven • December 26, 2009: At least six people are confirmed dead and 44 go missing after ferry MV Baleno-9 sinks • December 24, 2009: Four people are confirmed dead with 23 missing after the wooden-hulled Catalyn B with 73 people on board collides with a fishing vessel at the mouth of Manila Bay • September 6, 2009: Nine people are killed after the Superferry 9 tilts sharply and then sinks near the southern city of Zamboanga • May 2009: Wooden-hulled Commander 6 cracks open and sinks just south of Manila, leaving 12 dead • December 2008: The ferry Maejan capsizes off the northern Philippines, leaving 30 dead • November 2008: Don Dexter Kathleen, a small wooden-hulled ferry, capsizes in freak winds off the central island of Masbate, leaving 42 dead • June 2008: The Princess of the Stars ferry sails into a typhoon and tips over near the Coast of Sibuyan Island. Of the 850 on board, only 57 survive • February 2004: Islamist militants firebomb the Superferry 14 near Manila Bay, leaving 116 dead • April 2000: The cargo vessel Anahanda, overloaded with passengers, sinks off the southern island of Jolo. About 100 of the estimated 150 people on board die • September 1998: The Princess of the Orient ferry sinks off Batangas City south of Manila. About 150 die • December 1994: A Singaporean freighter hits the ferry Cebu City in Manila Bay, leaving about 140 dead • October 1988: The Dona Marilyn ferry sinks off the central island of Leyte, leaving more than 250 dead.

The Philippines was also the site of the world's worst peacetime sea disaster in December 1987. The ferry Dona Paz sank after colliding with the tanker Vector in the Sibuyan Sea, killing 4,375 on the ferry and 11 of the Vector's 13-man crew.

The ferry Dona Paz belonged to the same company whose cargo ship was involved in the Philippines' latest ferry disaster: Sulpicio Express 7.

No farther comments!

















2 komentarze:

  1. Przykro na to patrzeć, ale w dzisiejszej dobie coraz większego rozwoju techniki, musimy zaakceptować fakt, ze takie wypadki i katastrofy będą się zdarzały. Pozostaje nam tylko prosić Boga, aby przyjął do Siebie wszystkie Dusze tych którzy zginęli. Twój niekrwisty brat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzieki za zagladanie na bloga i za komentarz. Tak masz racje. Tak bedzie sie dzialo, ale nie sadze, ze na Filipinach robi sie wystarczajaco, aby zapobiec takim wypadkom. Dzieki niekrwisty bracie za obeconosc...

    OdpowiedzUsuń